torsdag 2 juni 2011

Novellsamlingar eller novellantologier?

Jag har precis avslutat min läsning av Amos Oz Lantliga scener och på baksidan av den står det att boken består av åtta noveller som tillsammans utgör en roman. Hade jag inte kunnat läsa endast en av novellerna och låtit det få vara ett litterärt verk i sig som inte var beroende av de andra novellerna? Jo, det hade jag kunnat göra men då hade jag kanske inte fått samma förståelse för vad som händer, eller inte händer, i novellerna. Både miljöer, karaktärer och händelser går in i varandra och förstärker varandra och bildar om inte en roman så åtminstone en novellcykel.
Tanken på att blogga om noveller handlar ju om att det är ganska korta skönlitterärar texter som presenterar något intressant specialfall och om jag ska blogga om hela novellsamlingar hela tiden så kunde jag ju lika gärna blogga om romaner. Jag har kanske läst lite för många novellsamlingar på sistone och borde nog läsa noveller från antologier istället för samlingar för då kommer jag ifrån lite av dilemmat. Dags att leta fram novellantologierna och kanske blir det några klassiker framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar