söndag 16 oktober 2011

Han tänkte på dem som färger av Johanna Thydell

Det är en underbar höstdag ute, hög klar luft och inte ett moln på himlen. Jag har varit nere i trädgården och plockat några äpplen för att baka kanel-och äppelmuffins. Egentligen borde man ta på sig promenadskorna och ge sig ut i det vackra vädret men jag tror faktiskt att jag stannar inne idag. Jag har några noveller kvar att läsa från senaste bokpaketet från Novellix. Idag blir det Han tänkte på dem som färger av Johanna Thydell. Av henne har jag tidigare läst ungdomsromanerna I taket lyser stjärnorna och Ursäkta att man vill bli lite älskad. Hon har även skrivit Det fattas en tärning, men den har jag tyvärr inte läst. Hon är också krönikor och recensent i bl.a. Dagens Nyheter och har även skrivit TV-manus. Och givetvis en och annan novell.
Den här novellen handlar om en kärlekstörstande och målande kille som, efter att ha haft många one-night-stands, träffar tjejen som han vill göra allt annorlunda med. Han tänker på både tjejer och blommor som färger för han kan inte namnen på dem. Samtidigt som han träffar den här tjejen så dör också mamma och Ettan, som mamman brukade kalla honom, är ensam kvar med sin nya kärlek och sin lillasyster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar