måndag 3 oktober 2011

Spelreglerna...

... av Jonas Karlsson kom i mitt bokpaket idag och jag vill inte gå till jobbet, inte träna, inte gå ut med hunden, inte laga mat.... Jag vill bara läsa, läsa, läsa! Den första novellen Utgången är en smått absurd historia om en skådespelare som totalt tappar greppet om den föreställning han är med i. Som vanligt när det gäller Jonas Karlsson så fungerar språk och innehåll som en oupplöslig enhet och det flyter så väl att man inte lägger märke till det. Den andra novellen Högläsning lämpar sig kanske inte för just det... Eller så gör den det. När jag ska träffa mina bokklubbsvänner i nästa vecka så är det kanske den här novellen jag ska läsa högt för dem. Vi får se - jag har inte bestämt mig; jag har dessutom fler noveller kvar att läsa i novellsamlingen men att det blir en novell av Karlsson är jag ganska säker på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar