tisdag 11 september 2012

La vie en rose av Oline Stige

En radionovell om min hemstad: Lund, skriven av Oline Stig - är det denna som ska få min röst i årets omröstning av Sveriges Radios Novellpris 2012? Vi får väl se. Berättelsen om Aron och Veronika som träffas igen efter femton år är i varje fall en berättelse som handlar om svek, ånger, förlåtelse och hämnd, starka känslor. De två är gamla lägenhetskompisar sedan studietiden i Lund där Aron gång på gång blev sviken och utnyttjad av Veronika. Trots att hon egentligen kanske älskade Aron blev de aldrig ett par: han var en "sån man inte blir kär i". Men han fanns ändå där för henne hela tiden, oavsett hur illa hon behandlade honom. Han var också den som räddade henne från att dö under en av hennes ångestattacker. Och nu träffas de alltså igen när Veronika har flyttat ner till Lund från Stockholm. Deras liv har förändrats i olika riktningar men när de träffas igen så tycks mycket i deras relation vara sig likt. Men Aron får sin hämnd på Veronika på ett sinnrikt sätt. Novellen är inläst av Fredrik Gunnarsson, skådespelare som ofta syns på malmöscenen, och vars berättarröst lyfter novellen, precis som dragspelet gör. Man hör La vie en rose i bakgrunden och kan inte låta bli att le åt Veronikas öde. Novellen blir inte sämre av att Aron rör sig på Lunds gator och torg, på platser som jag rör mig dagligen. En klart läsvärd, nej, jag menar lyssnarvärd, radionovell alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar