måndag 10 februari 2014

Katarina Mazetti på Lunds Stadsbibliotek

Atriumgården på Lunds Stadsbibliotek var fylld av kulturtanter och en och annan herre som verkade ha förirrat sig när Katarina Mazetti pratade om sitt författarskap i tisdagskväll. Med en bakgrund som lärare och som radioröst så var steget inte långt till att även ge sig i kast med att skriva texter möjliga att publicera. Hon har skrivit både barn- och ungdomsböcker, vuxenböcker, kåserier och kortare berättelser. Nu senast har hon gett ut en novellsamling: Berättelser från till- och frånskilda. Och det var den jag var nyfiken på att höra henne berätta om. Även om hon läste en av novellerna låg fokus i hennes framträdande på mycket annat. Hon började skriva ganska sent, berättade om vilken osannolik tur hon tycker sig ha haft som författare och vilken resa hennes enorma succéroman Grabben i graven bredvid har gjort. Översatt till en mängd olika språk, filmatiserad inte bara i Sverige utan snart även i Frankrike, teaterpjäs och mindre lyckad musikal. Katarina försökte också ge sig in i bokbranschen med att öppna ett bokcafé i Malmö. Det gick inte vidare bra. Stället heter numera Poeten på hörnet och bjuder på både lyrik, uppläsningar, författarkvällar och musik. Som så ofta på sådana här tillställningar fanns det möjlighet för åhörarna att ställa frågor. Jag var nyfiken på om hon hade en novellist som litterär förebild och vem hon senast läste. Inte helt oväntat svarade hon Alice Munro på den sistnämnda frågan och svävade lite på den förstnämnda. Hon berättade dock att hon var förtjust i både Oline Stig och Jens Liljestrand. Vi får väl se om jag läser hela hennes novellsamling som har fått ganska ljumma recensioner av kritikerna. Men vad bryr jag mig om dem? Det är inte lätt att skriva sådant som anses lättläst och blandningen mellan humor och allvar när kärleken och passionen går vilse i vardagen tilltalar mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar