måndag 28 januari 2013

Husdjur är inte tillåtna på Pärlan av Caroline L Jensen

Jag har hittat ytterligare ett förlag som ger ut e-noveller: Hoi förlag. För författare. Av författare, som påstår sig älska noveller. Det återstår att se om kärleken är besvarad. Under 2013 kommer de att ge ut nya noveller av både etablerade författare och debutanter. Jag själv läser gärna e-noveller i mobilen när jag är på väg någonstans eller har lite tid över. Jag vet inte riktigt vad det gör med min läsning, om jag kanske inte är lika fokuserad som när jag sitter i läsfåtöljen, men det gäller väl att hänga med i den nya utvecklingen.

Den första e-novellen på det här förlaget jag läste var Husdjur är inte tillåtna på Pärlan av Caroline L Jensen, en skräcknovell av det klassiska snittet. Det är inte så att jag osökt kommer att tänka på Edgar Allan Poe eller H.P. Lovecraft när jag läser den här novellen men en del kalla kårar längs ryggraden lyckades den frambringa. På ålderdomshemmet Pärlan finns Gustav, dement men ändå ovanligt vaken, som tycker sig se en röd katt. Frågan är om det är en riktig katt eller något som sjukdomen framkallar, ett fantasifoster. Kattens ögon är illgröna och jag inbillar mig att se in i dem måste vara som att skåda rakt ner i helvetet. Gustav är smärtsamt medveten om sin sjukdom och ber inte om hjälp när han tror sig bli galen. Därför går det som det går.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar