måndag 21 januari 2013

Noveller för Världens Barn 2012

Av någon outgrundlig anledning så köpte jag inte novellsamlingen Noveller för Världens Barn i höstas. Varför vet jag inte. Kanske var det för att jag hade så många andra noveller att läsa. I vilket fall som helst så har Informationsförlaget, för nionde året i rad, gett ut Noveller för Världens Barn tillsammans med Radiohjälpen. I år ligger fokus på nordiska författare och även i år medföljer en CD-skiva där både svenska skådespelare och författarna själva har läst in novellerna så att allt du kan göra är att luta dig tillbaka i läsfåtöljen och njuta. Det är en imponerande lista över Nordens absolut bästa och mest älskade författare och både Nobelpristagare, Augustprisvinnare och vinnare av Nordiska Rådet litteraturpris finns med. Och gamla godingar. Det var ett tag sedan jag läste danskan Vita Andersen, norrmannen Tarjei Vesaas och norskan Sigrid Undset men jag läser dem mer än gärna igen. Och så finns favoriten Klas Östergren med och även Rose Lagerkrantz, vars novell Två systrar på Kuba var nominerad till Sveriges Radios Novellpris i höstas. Och många, många fler. Det är upplagt för många härliga läs- och lyssnarstunder alltså! Och kanske även dags att ta tag i idéen att verkligen bidra till insamlingen för Världens Barn genom ett maratonhögläsningsprojekt med fika från novellcaféet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar