fredag 5 juli 2013

Här börjar parken av Cilla Naumann

Novell nummer två under P1s novellvecka var Här börjar parken av Cilla Naumann, och den är inläst av utmärkta Pernilla August. Hon har inga som helst problem att gestalta berättarjaget i novellen som vill ha en förändring i sitt liv och som har tagit mod till sig att berätta detta för sin man, Tomas. Det är vår i luften och de två har precis börjat en promenad i parken när vi som läsare får träffa dem. Vi får också snart veta att det under natten har skett något mellan dem, något har förändrats, men vi vet inte riktigt vad. Vad vi förstår är att det är hon som har varit drivande och att han är arg. Vill hon skiljas? Nej, det tror jag inte, men hon vill ha ut mer av deras förhållande än vad hon får just nu. Under sin promenad möter de ett par som är ute med sina tvillingar och sin hund. Hunden kommer att slita sig från paret och springa runt i parken men till slut komma tillbaka till Tomas och berättarjaget. Hunden heter träffande nog Lucky och efter sin runda när Tomas sedan klappar honom så verkar han verkligen lycklig, kanske precis som Tomas och berättarjaget blir. Slutet förtäljer oss nämligen inte vad som händer. Det finns många tänkbara förslag till vad som skulle kunna ske men jag tror att hunden är den som ger mig den största ledtråden: de båda försonas och hon har fått den förändring hon så länge velat. De har nått en djupare förståelse för varandra. Men det är som sagt min tolkning...

2 kommentarer:

  1. Lyssnade på den när jag passande nog låg i parken och solade idag. Min tolkning är snarlik din. Pernilla August uppläsning var verkligen mycket passande och kanske det jag uppskattade allra, allra mest med novellen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det viktigt med en bra uppläsare och kanske bidrar Pernilla till att göra den här novellen bättre än den egentligen är....

      Radera