tisdag 3 april 2012

Det röda av Inger Frimansson från MIX förlag

Jag har tidigare laddat ner en e-bok från nätet och läst den på min lap-top, men idag har jag tagit ytterligare ett steg i den tekniska utvecklingen: jag har laddat ner appen från Dito och läst min första novell i min mobiltelefon. Premiärnovellen blev Det röda av Inger Frimansson. MIX förlag har satsat på att ge ut noveller i det digitala formatet, både klassiker och samtida noveller. Ett av deras teman är Relationer och det är alltså det övergripande temat i Det röda. Vi får möta Kenneth och hans f.d. Suzanne på självaste julafton. Hon har ringt till honom för att de behöver hjälp med någon som kan agera jultomte. Hon har ingen aning om att det är till Kenneth som hon ringer eftersom han och hans bror har döpt sin firma som utför diverse tjänster, bl.a. då julklappsutdelning men också fönsterputsning m.m., efter brorsan. När han dyker upp och ska till att dela ut julklapparna så får Suzannes familj, som nu har utökats och består av fyra barn och man, en överraskning. Frimansson skriver i vanliga fall spänningsromaner och psykologiska thrillers. Den här novellen skulle väl också kunna beskrivas så. Det var första gången jag läste en novell i mobiltelefonen men troligen inte den sista. Jag är helt övertygad om att jag inom en snar framtid kommer att ladda ner Jonas Hassen Khemiris Vanya vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar