lördag 16 februari 2013

Married Love av Tessa Hadley

För ett par veckor sedan var jag i London. Hotellet jag bodde på låg inte långt från Notting Hill. Jag tillbringade lördagsförmiddagen där med att strosa runt i vårsolen och besöka bokhandlarna. Jag frågade affärsinnehavarna i ett par butiker om spännande novellförfattare, gärna nyss utkomna, och i Lutyens & Rubinstein Bookshoop fick jag med mig bl.a. en novellsamling av Tessa Hadley som jag nu har läst färdigt. Hon påminner en del om Kathrine Mansfield och till viss del kanske även Alice Munro; de alla tre är i varje fall skickliga novellister som har förmåga att teckna fullödiga liv med hjälp av ett par tusen ord.

I Married Love har Tessa Hadley skrivit om vardagliga och samtida situationer med stora känslor involverade. Hon kanske inte är den mest nyskapande novellisten men lyckas ändå skapa en känsla av att de här novellerna inte har skrivits tidigare och försöker ge oss dagens sanningar och hur vi ska förhålla oss till varandra. Hon är ganska återhållen i sitt sätt att skriva och känslig; hon har en skarp pykologisk blick. Och hon ger oss absolut inga tillrättalagda slut, vilket uppskattas av mig. Hon uppehåller sig också kring klassbegreppet och de flesta novellerna utspelar sig i medelklassens trygga hägn. Titelnovellen innehåller en välkänd premiss: en student meddelar sina föräldrar att hon har en affär med en av sina lärare och att hon kommer att gifta siga sig med honom. Många andra novellförfattare hade kanske låtit saken bero och fokuserat på konflikten mellan föräldrarna och deras dotter, men det gör inte Hadley utan hon gräver djupapre i förhållandet mellan dottern och hennes blivande mak och även dotterns resa från en ganska omogen person till en som pratar om känslor och bryr sig om sina barn. Och så här fortsätter hon i alla sina noveller. Oavsett om det är mödrar vars söner reser till Afghanistan eller släktingar som träffas under en bouppdelning så lyckas hon på ett nyanserat sätt skriva om vad som gör de här människorna lyckliga eller vad de finner meningsfullt i sina liv. Jag hoppas att någon svensk översättare vill ge ut Tessa Hadley, och det ganska snart, så att fler upptäcker henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar