lördag 9 april 2011

Bildnovell av Joanna Rubin Dranger

Det känns konstigt att bjuda på en kaka till just den här novellen: Dagbok av John Rupert Triangel ritad och berättad av Joanna Rubin Dranger, men det var just vad jag gjorde. Det blev en oerhört uppskattad lingoncheesecake och jag lovar att lägga upp både recept och bild. Men varför var det inte lämpligt att sitta och äta goda kakor fulla av kalorier samtidigt som jag läste Joannas bildnovell? Jo, den handlar om en vanlig dag i John Ruperts liv och John kämpar med en dålig självbild och en för stor kropp. Han blir bespottad av samhället och kan inte stå emot alla bilder som media pumpar ut på vältränade kroppar. Inte heller hans vän, som han träffar på ett kafé, mår speciellt bra, även om han brottas med att vara alldeles för smal, enligt kroppsidealet. De mår så dåligt att de inte ens klarar av att vara i varandras sällskap och går därefter åt varsitt håll. När jag läser den här bildnovellen så blir jag både arg och ledsen över att vi människor inte tillåts vara de vi är. Vi ska hela tiden passa in i en mall och idag ältar vi hur vi fula vi är och hur dåligt vi mår. Jag vill inte vara en som bidrar till den här hetsen kring kroppsidel och utseendefixering men är oerhört medveten om att jag också luftar mitt missnöje över gropar i låren och gäddhäng. Allt som oftast är jag dock väldigt nöjd med när jag tittar mig själv i spegeln. Joanna har fascinerat mig ända sedan jag stiftade bekantskap med Fröken Märkvärdig, som för övrigt har kommit ut som film också. Här är en länk både till hennnes hemsida och en till trailern på filmen: Joanna Rubin Drangers hemsida och Fröken Märkvärdig och karriären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar